0,00 лв. 0
Количка

Нямате артикули в количката.

Честит рожден ден на триточковия колан

Благодарим ти, Волво!

Честит рожден ден на триточковия колан!
Честит рожден ден на триточковия колан!
Честит рожден ден на триточковия колан!

Над 1 милион души по света имат възможността да празнуват рождения си ден благодарение на Нилс Болин - шведски инженер, който създава революционна система за пасивна безопасност - триточковия предпазен колан. Това е най-ефективното животоспасяващо средство, използвано някога в автомобилния транспорт.

Използването на предпазния колан може да означава разликата между живота и смъртта. Статистиките показват, че шансовете за оцеляване при сериозен пътен инцидент се удвояват, ако водачът и пътниците закопчаят коланите си. Само в рамките на ЕС 7000 живота могат да бъдат спасени всяка година, ако повече хора използват предпазния колан.

 

Лична трагедия

Нилс Болин изобретява V-образния триточков предпазен колан през 1959 г. С новия дизайн, при който коланът минава през средата на гръдния кош, предпазните колани стават много по-лесни и безопасни за употреба. А днес вече е трудно да си представим автомобил без тях.

По онова време президент на Volvo е инженерът Гунар Енгелау, преживял лично трагедия на пътя. Негов близък загива донякъде поради недостатъците на тогавашния двуточков колан, който дори не е бил стандартно оборудване на автомобилите. Тази лична загуба подтиква Енгелау да търси по-добро решение, като привлича Нилс Болин от конкурентната компания Saab и поставя пред него проблема като приоритетен. 

Успехът не дошъл веднага

Със стария двуточков колан, който минавал само около ханша, имало два основни проблема. Първо, човешкият таз е подвижен. Този колан не ограничава движенията на торса и по този начин оставя пътниците уязвими на тежки наранявания на главата, гърдите и гръбначния стълб при сблъсък. При неправилна позиция коланът може да смачка вътрешните органи при удар. Второ, хората не желаели да ги използват. Двуточковите колани от средата на века били неудобни за употреба. А ако не можеш да убедиш хората да използват предпазно средство, то се оказва безполезно.

Голяма заслуга за това, че предпазните колани стават по-удобни и лесни за използване, се дължи на Болин. Вече човек можел да се закопчае през гърдите и таза съвсем лесно само с една ръка. Въпреки подобренията в дизайна обаче, отнело 6 години, за да се убеди малка част от шведите да го използват

Иновации като тази изискват огромни средства за научни изследвания, разработка и маркетинг. Разбира се, Volvo положили огромни усилия за тестване на изобретението през 50-те и 60-те години на миналия век, провеждайки стотици експерименти и проучвайки десетки хиляди катастрофи, за да потвърди ефективността му. Но предоставянето на научни данни на хората не е достатъчно, за да ги убеди да променят навиците си. Масовото приемане често изисква промяна в мисленето (или културна промяна).

Използването на предпазни колани в Швеция постепенно нараства от шокиращо ниските 25% през 1965 г. до над 90% през 1975 г. Към днешна дата повече от 97% от шведите използват колан.

Честит рожден ден на триточковия колан!

Това, което прави триточковия колан уникален, е, че той подобрява безопасността за всички пътници, при всякакви инциденти. И на предните, и на задните седалки.

Ханс Нит
ръководител на Центъра за безопасност на Volvo Cars

От Volvo за света

Volvo патентовали дизайна, с което можели да начисляват значителни лицензионни такси на конкурентите или да популяризират своите автомобили като най-безопасните на пътя.

Забележително е обаче, че не се случило нито едното, нито другото, а направили патента на Болин достъпен за всички. След като финансирали научните изследвания и разработката, те подарили дизайна си на конкурентите и на света, с едничката цел да насърчат масовото използване на триточковия колан и да спасят животи.

А днес вече във всеки автомобил има частица от Volvo.

Правилна употреба

За оптимална безопасност е жизненоважно коланът да е позициониран правилно. Диагоналната част трябва да минава през гръдния кош и средата на рамото. Долната част трябва да бъде разположена върху тазобедрената кост надолу към бедрата и да не минава през корема. Колкото по-плътно коланът минава през тялото, толкова по-добра защита предлага. Коланът не трябва да е усукан.

Бременните жени също трябва да слагат колан дори към края на бременността си. Коланът трябва да бъде поставен плътно върху рамото, с диагоналната част между гърдите и отстрани на корема. Долната част трябва да лежи възможно най-ниско под корема, върху бедрата. Не трябва да се оставя да се плъзга нагоре.

Когато дете седи в бустерно столче и използва триточков колан, важи същата геометрия на колана като за възрастен. Категорично не е позволено да поставите колана под мишниците, тъй като това може да причини сериозни наранявания.

Честит рожден ден на триточковия колан!

Нилс Болин

демонстрира триточковия предпазен колан, за да отбележи 40-ата годишнина от иновацията си на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт през 1999 г.

Помагаме на родителите

При нас получавате единствено съвети за максимална безопасност, защото детето ви не заслужава нищо по-малко

Осигуряваме сигурност

Винаги бихме ви предложили само онези столчета, в които бихме возили собствените си деца

Подкрепяте каузата

Когато купувате от нас, подпомагате усилията ни за нулева детска смъртност на пътя в България
деца на борда начини за плащане
All rights reserved © 2024 Деца на борда | Create & Design by ND SOFT