Детските столчета за кола трябва да преминат през симулация на автомобилна катастрофа (краш тест) при определени условия, за да се определи дали са достатъчно безопасни, за да бъдат пуснати на пазара.
Към момента единственият действащ европейски регламент, спрямо който се оценяват детските столчета за кола на територията на Европейския съюз е ECE R129 (известен също като i-Size). Той измества остарелия ECE R44/ 04, като чрез него се гарантират улеснен монтаж на детските столчета в автомобилите, по-добра защита при страничен удар и увеличаване възрастта за превозване на децата обратно на движението.
С КАКВО Е ПО-ДОБЪР НОВИЯТ СТАНДАРТ?
⇒ Въвежда се краш тест при страничен удар, което е свързано с подобряване защитата на главата на детето.
⇒ Използва се нова серия манекени за краш тест, която по-реалистично представя ефектите от катастрофата върху тялото на децата.
⇒ Въвежда се възможност за монтаж единствено с ISOFIX, което води до по-малък риск от неправилен монтаж на столчето в автомобила
⇒ Въвеждат се опростени инструкции за избор на подходящо столче за детето, като за индикатор се използва единствено височината на детето
⇒ Осигурява се по-добра съвместимост между столчетата и автомобилите. Всички i-size столчета пасват във всяка i-size автомобилна седалка.
Челен сблъсък с 50 км/ч (21-28G)
Заден сблъсък с 30 км/ч (14-21G)
Подлага се на тест за преобръщане
Използва стар модел манекени P-dummy
Няма тест за страничен удар
Предвижда возене обратно на движението до 9 кг (приблизително до 9 месеца)
Класификация въз основа на максималното тегло на детето
Челен сблъсък с 50 км/ч (21-28G)
Заден сблъсък с 30 км/ч (14-21G)
Подлага се на тест за преобръщане
Използва нова серия манекени Q-Dummies, която по-реалистично представя ефектите от катастрофата върху тялото на децата
Динамичен тест за страничен удар с 24км/ч
Предвижда возене обратно на движението до 15 месеца
Класификация въз основа на ръста и максималното тегло на детето
Насърчава използването на ISOFIX, заради по-малката вероятност от неправилен монтаж
ADAC / Stiftung Warentest провеждат тестове при по-високи скорости, в сравнение с R44 04 и R 129:
⇒ Тестване на челен сблъсък със скорост 64км/ч
⇒ Странични удари при скорост 50км/ч
⇒ Ударните натоварвания се измерват върху манекени с различен размер (имитирайки различни възрасти)
⇒ През 2015 в манекените за краш тестове са внедрени и коремни сензори
Резултатите от тестовете се публикуват два пъти годишно, като те не се основават само на резултатите за безопасност на столчетата, а са разделени - 50% за резултатите за безопасност и 50% за оценки на аспекти като удобство за употреба, риск от неправилна употреба, комфорт за детето, качество на тапицерията, изработка, място в колата, ръководство за употреба, колко лесно е почистването и т.н. Ето защо е много важно да гледате не само общата оценка, но и действителния резултат от теста за катастрофа.
Този тест не се провежда никъде другаде в Европа. VTI лабораторията за безопасност при катастрофи е единствената в Швеция, която извършва акредитирани краш тестове на детски столчета за кола.
Тестовете се фокусират върху проверката на напреженията, които детето трябва да издържи в случай на челен сблъсък. Тестът Plus е доброволен тест и е единственият тест в света, който измерва напрежението при челен удар в най-уязвимата част на тялото - врата. Ако при теста на челен удар силата, упражнена върху врата на манекена надвиши 122 кг (1,220 Нютона), столчето няма да получи печат Plus Test. Ето защо столче за кола с монтаж по посока на движението, няма абсолютно никакъв шанс да премине теста. В тази посока силите на катастрофата, на които е подложена шията, са твърде високи.
Възприемането за този тест е, че нито едно дете, седнало на детско столче за кола, което е с етикет Plus Test, не би получило сериозни/ животозастрашаващи наранявания при катастрофа. Три са основните фактори, които правят този тест труден за преминаване. Те са и причината много столчета да се провалят на него.
⇒ По-висока скорост, в сравнение с използваните европейски стандарти R44 и R129 (i-size) -56.5км/ч
⇒ Много къс спирачен път, което прави ударът много по-тежък. Колкото по-къс е спирачният път, толкова по-силни стават силите (38 G при Plus теста и 28 G при европейските стандарти)
⇒ Сензори измерват силите във врата на манекена при челен удар, като максималното натоварване при тестов манекен с тегло 14,5кг. не трябва да надвишава 122кг., а при тестов манекен с тегло 22,9кг. не трябва да надвишава 164кг.
Производителите предоставят столчетата си за това тестване доброволно и тестът не замества, а допълва европейските стандарти. Шведският плюс тест е толкова труден, че до този момент само столчета с монтаж обратно на движението са го преминали.
В лабораторията за катастрофи на VTI също се провеждат тестове на прототипи за детски столчета за кола. Тестът има много елементи, включително динамично тестване, тестване на компоненти, тестване на якост и тестване на скоростта на изгаряне.